Terug naar overzicht
Mijn mixed media techniek
In mijn werk gaat het om een combinatie van verschillende technieken. Een belangrijk onderdeel hiervan vormt het over elkaar aanbrengen van verschillende lagen half transparant architectenpapier. Dit papier is bij uitstek geschikt voor de uiteenlopende bewerkingen die het werk tijdens het ontstaansproces ondergaat. De basis is een grote aquarel op 3 á 4 laags zuurvrij karton. Wanneer de aquarel droog is, aquarelleer of plak ik verder met voorgestructureerd of beschilderd transparant architectenpapier. Dit papier schrikt van water en raakt daardoor geribbeld. Deze ribbelstructuur biedt dan ongekende mogelijkheden om met verschillende vlakken nieuwe combinaties te maken. Nadat door drogen deze ribbelstructuur als vaste structuur is gefixeerd, kan hierover verder gewerkt worden. Dit kan door schuren het oppervlakt te veranderen en verder te schilderen. Dit geeft het gekleurde oppervlak, een meer specifieke huid. Over deze structuur kan verder getekend worden. Dit geeft het gekleurde oppervlak een grafisch accent.
Potlood en krijt maken het mogelijk kleur- en grijssluiers aan te brengen. Deze verfijnde ‘tekenstructuur' geeft het werk dikwijls een milder voorkomen. Door het werken op meerlaagskarton is het mogelijk gedeeltes weg te snijden. Je brengt dan weer een volledig nieuw wit basisvlak in het werk aan. Wanneer het werk klaar is wordt het afgewerkt met een aantal lagen zijdeglans acryllak.
Inspiratie
Vanuit structuur en kleur werk ik naar een samengaan van deze elementen. Een zwak heimwee naar het landschap met al zijn onderwerpen blijft hierbij evident.
Sicco Mulder

In mijn werk gaat het om een combinatie van verschillende technieken. Een belangrijk onderdeel hiervan vormt het over elkaar aanbrengen van verschillende lagen half transparant architectenpapier. Dit papier is bij uitstek geschikt voor de uiteenlopende bewerkingen die het werk tijdens het ontstaansproces ondergaat. De basis is een grote aquarel op 3 á 4 laags zuurvrij karton. Wanneer de aquarel droog is, aquarelleer of plak ik verder met voorgestructureerd of beschilderd transparant architectenpapier. Dit papier schrikt van water en raakt daardoor geribbeld. Deze ribbelstructuur biedt dan ongekende mogelijkheden om met verschillende vlakken nieuwe combinaties te maken. Nadat door drogen deze ribbelstructuur als vaste structuur is gefixeerd, kan hierover verder gewerkt worden. Dit kan door schuren het oppervlakt te veranderen en verder te schilderen. Dit geeft het gekleurde oppervlak, een meer specifieke huid. Over deze structuur kan verder getekend worden. Dit geeft het gekleurde oppervlak een grafisch accent.
Potlood en krijt maken het mogelijk kleur- en grijssluiers aan te brengen. Deze verfijnde ‘tekenstructuur' geeft het werk dikwijls een milder voorkomen. Door het werken op meerlaagskarton is het mogelijk gedeeltes weg te snijden. Je brengt dan weer een volledig nieuw wit basisvlak in het werk aan. Wanneer het werk klaar is wordt het afgewerkt met een aantal lagen zijdeglans acryllak.
Inspiratie
Vanuit structuur en kleur werk ik naar een samengaan van deze elementen. Een zwak heimwee naar het landschap met al zijn onderwerpen blijft hierbij evident.